Monday 9 July 2012

Kenyataan Akhbar Harian Ekspres


Kota Kinabalu : Sempena bulan Ramadhan 1433H Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) Negeri Sabah sekali lagi rasa terpanggil untuk melancarkan Program Sinar Ramadhan, Kempen Sekampit Beras Sekotak Kurma khusus untuk membantu fakir miskin, yatim piatu, golongan muallaf serta mereka yang tidak berkemampuan. 

Kempen ini berjalan sepanjang bulan Ramadhan dengan kaedah orang ramai menghulurkan sumbangan kepada masyarakat dan golongan yang memerlukan melalui ABIM sebagai perantaranya dan badan yang akan mengagihkan sumbangan tersebut," kata Yang Dipertua ABIM, Dr. Abdullah Bade dalam satu kenyataan dikeluarkan di sini, Khamis.
 
Menurutnya, signifikannya kempen itu dalam membantu golongan sasar adalah, sekampit beras sebagai simbolik keperluan harian dan makanan asas bagi setiap keluarga. Manakala kurma sebagai tanda kesyukuran kehadiran Ramadhan al Mubarak yang disambut oleh semua umat Islam diseluruh dunia.
 
"Program sebagai  iltizam dan semangat kepada semua penggerak ABIM Negeri Sabah melaksanakan tugas sebagai NGO yang berperanan membantu masyarakat setempat dan golongan yang memerlukan"
 
Sesungguhnya, amalan bersedekah adalah amalan yang sangat mulia kerana ia menggambarkan wujudnya ibadah yang prihatin dalam hubungan antara sesama manusia (‘hablun minan naas’). Dengan sedekah jugalah kita dapat membantu sesama manusia yang memerlukan serta dalam keadaan serba kekurangan.
 
Sumbangan daripada orang ramai boleh diberikan dalam bentuk wang ringgit, kurma atau kampit beras serta sumbangan berbentuk keperluan harian. Bagi mereka yang mahu memberi sumbangan tetapi berada pada jarak yang jauh, sumbangan beras dan kurma boleh ditukarkan kepada wang ringgit, dengan jumlah RM30.00 untuk sekampit beras dan RM10.00 untuk sekotak kurma.
 
Sebarang maklumat lanjut boleh berhubung terus di talian pejabat ABIM 088-234345, ataupun menghubungi En. Jaafar 016-8401894, Wan Zainuddin 013-8674596, Dg. Uziah 019-8317876 dan Hajah Ariadi 019-8628549.


Harian Ekspres, Jumaat, 6 Julai 2012. (muka surat 7)

0 comments:

Post a Comment

image

Lorem ipsum dolor sit

Aliquam sit amet urna quis quam ornare pretium. Cras pellentesque interdum nibh non tristique. Pellentesque et velit non urna auctor porttitor.

image

Nunc dignissim accumsan

Vestibulum pretium convallis diam sit amet vestibulum. Etiam non est eget leo luctus bibendum. Integer pretium, odio at scelerisque congue.